Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaneşeliığı cemiyet içre değeri olan , kudret, hattıhareket ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı binalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına munis ) bileğaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma gereğince;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğaksiyontirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç anayasa öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler muhtevain özdeşdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğaksiyonebilir, ama sürecin doğkakımı bileğaksiyonmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biryoğun filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna üstüne farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü teşhismı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğaksiyonikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, beşer muhtevain dirim boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere munis olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri üzere mekânlarda verilen eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim çıkmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise otomatik vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir cümle olarak ele kırmızıındığında ise eğitim sisteminin üç anayasa ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Referans; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, izin, sınav neticeları üzere mergup davranış bileğaksiyoniklikleridir.